Carta d'Eusebi Arnau a Marià Serra |
El Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner ha localitzat recentment una carta d'Eusebi Arnau Mascort adreçada al Dr. Maria Serrà, polític i promotor cultural de Canet de Mar, on l'escultor explica al metge que té notícies de Sarral -un punt important d'alabastre per a fer escultures-, també li diu que ha vist a Lluís Domènech però que està ocupadíssim i en darrer lloc apunta que ja té el model de la Mare de Déu avançat i que ben aviat li enviarà una fotografia. L'equip de recerca del CEDIM ha pogut contextualitzar el document i tot i que no està datat, el situem a l'any 1914, poc després d'un incendi que patí l’església de Canet de Mar que va destruir l’altar barroc de la Verge de la Puríssima. El rector i la junta parroquial van decidir encarregar el projecte del nou altar a Lluís Domènech i va presentar els esbossos el desembre de 1914 acompanyat d’una maqueta modelada per Eusebi Arnau.
Lluís Domènech va esbossar un altar modernista, de grans dimensions, sustentat per capitells florals i motius vegetals. A proposta dels administradors de la parròquia, hi va distribuir el mateix santoral que ja tenia l’antic altar; en el lloc principal, la Verge -a la qual fa referència Eusebi Arnau a la seva carta- i als costats, els seus pares, sant Joaquim i santa Anna. A la part superior, hi plantejà posar santa Llúcia i, als extrems de l’altar, es va decidir que s’hi representarien sant Lluís Gonçaga i santa Agnès, com a patrons de la germandat local dels Lluïsos de les Filles de Maria, que eren les dues entitats que tenien cura de l’administració de l’altar. Per fer front a la despesa del treball, que s'havia de fer amb marbre blanc d'alabastre de Sarral, -tal com diu la carta localitzada- es va obrir una subscripció pública però l’elevat cost va paralitzar l'execució del projecte.