L'acte inaugural comptarà amb la presència de la Directora General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya, Sònia Hernández, i dels comissaris de l'exposició, Carles Sàiz i Xiqués (president del Centre d’Estudis Lluís Domènech i Montaner (CEDIM) i comissari de l’Any Domènech i Montaner a Canet de Mar) i Gemma Martí Rey (restauradora de béns mobles, coordinadora del CEDIM i co-comissària de l’Any Domènech i Montaner per la Generalitat de Catalunya).
L’exposició, de format itinerant, iniciarà el seu recorregut el 22 de juny a la Casa museu Lluís Domènech i Montaner de Canet de Mar. El mes de juliol viatjarà a Brussel·les, on se celebra l’any de l’Art Nouveau. I seguidament itinerarà per Tarragona, Reus, Poblet, la Vall de Boí i Barcelona, indrets representats al llarg de l’exposició amb el patrimoni estudiat per Lluís Domènech i Montaner.
La mostra ha estat produïda per la Generalitat de Catalunya, dissenyada pel museògraf Ignasi Cristià i compta amb el suport de l’Ajuntament de Canet de Mar.
Què hi podrem veure?
Amb motiu de l’Any Lluís Domènech i Montaner 2023 el Centre d’Estudis Lluís Domènech i Montaner (CEDIM) ha gestat l’exposició “Domènech i Montaner, Patrimoni Mundial. A la recerca de l’art nacional perdut”, un itinerari visual per diferents monuments històrics i artístics -avui declarats patrimoni mundial per la UNESCO- que analitza la influència que han tingut els estudis del patrimoni antic català realitzats per Domènech i Montaner en la seva pròpia obra arquitectònica.
La mostra s’estructura en set àmbits i comença amb la visió domenequiana de l’antiga Tarraconensis amb els estudis de Tarraco i Barcino, que deixa aflorar el Domènech arqueòleg. Tot seguit emergeix el medievalista, amb una incursió als monuments romànics i gòtics de l'Edat Mitjana, sobretot fent incís als monuments més importants del període comtal com són les esglésies romàniques de la Vall de Boí i els de l'època nacional de la monarquia catalano-aragonesa, amb el Monestir cistercenc de Poblet.
L'exposició desemboca en la projecció d'una nova arquitectura que integra tots els estils nacionals antics i que Domènech els transcendeix, a través de l’eclecticisme, en el nou art, el Modernisme català, exemplificat especialment amb els seus projectes magnes: el Palau de la Música i l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, ambdues obres també declarades Patrimoni Mundial.