dimarts, 15 de març del 2016
divendres, 11 de març del 2016
Èxit del Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner a les Jornades d'Arquitectura Modernista de Reus
El passat
dijous 10 de març, el CEDIM va participar a les Jornades d'Arquitectura
Modernista,"El Modernisme, Domènech i Montaner i el seu temps", que
es celebren durant dues setmanes, del 8 al 17 de març al Centre de Lectura de
Reus.
De dreta a esquerra: Josep Fàbregas, Ricard Cantano, Sergi Alcalde i Carles Sàiz
|
Amb aquestes
jornades es vol aprofundir amb la relació entre el Modernisme i el ressorgiment de
la ideologia nacionalista impulsada també pel mateix arquitecte, destacant-ne
la vessant política de Lluís Domènech i Montaner, una de les figures cabdals
del catalanisme. A banda d'analitzar el paper del Modernisme català dins
l'àmbit europeu, també es centra en l'arquitectura innovadora de Lluís Domènech
i Montaner al nostre país i la importància de les arts aplicades en les obres
de l'arquitecte.
La segona jornada va ser una anàlisi de l'empremta de Domènech a Reus |
La
inauguració de les jornades, el passat 8 de març, anà a càrrec de l'historiador
doctorand de la Universitat de Barcelona, Joan Navais Icart i del Dr. Josep
Fàbregas Roig de la Universitat Rovira i Virgili amb les conferències
"Lluís Domènech i Montaner i els orígens del catalanisme" i "El
Modernisme, un art internacional", respectivament.
La segona
jornada, presentada pel Dr. Josep Fàbregas, professor d'Història Moderna i secretari
general del Centre de Lectura de Reus, i Ricard Cantano, físic i químic,
doctorand en Història i delegat del CEDIM a Reus, va estar marcada per
l'anàlisi arquitectònic de l'obra de Domènech en aquesta ciutat.
Carles Sàiz
i Xiqués, historiador i membre del CEDIM, amb la seva ponència "L'empremta de Lluís Domènech i
Montaner a la ciutat de Reus" va realitzar una introducció de l'obra
de l'arquitecte des dels seus orígens i en diferents localitats fins a
convertir-se en un dels arquitectes més notoris de la ciutat de Reus. Carles
Sàiz va guanyar-se, amb el seu minuciós estudi, la satisfacció dels assistents
que eren presents a les jornades.
L'historiador Carles Sàiz en un dels moments de la conferència en què plasmava la gran activitat arquitectònica de Domènech a Reus |
Seguidament, Sergi Alcalde, arquitecte tècnic
i membre del CEDIM, amb la comunicació "Els
projectes no construïts de Lluís Domènech i Montaner per a la Societat El
Círcol de Reus. La reforma de l'escala d'accés al primer pis d'El Círcol (1899)
i el teatre circ (1900)" va aconseguir posar cara a dos projectes que
no es van arribar a portar a terme. Gràcies a l'estudi realitzat per Sergi
Alcalde, en el que hi introduí paral·lelismes amb altres obres i esbossos del
propi Domènech, el públic va poder ser capaç de fer un reconstrucció imaginària
de l'aspecte del Teatre Circ que Domènech dissenyà per a la ciutat de Reus,
així com la imatge final de l'escala d'El Círcol que finalment adoptà per la
Casa Thomas de Barcelona.
L'arquitecte tècnic Sergi Alcalde en la presentació de l'estudi sobre el projecte de reforma d'escala i vestíbul d'El Círcol de Reus |
Ricard Cantano, delegat del CEDIM a Reus va presentar els dos conferenciants |
Sergi Alcalde va aconseguir donar forma a dos projectes de Domènech que no es van realitzar |
A les
jornades, organitzades pel Centre de Lectura de Reus i la Universitat Rovira i
Virgili, amb la col·laboració de la Fundació Privada Mútua Catalana, l'Institut
Ramon Muntaner i el Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner, hi participaren
un centenar de persones, entre les quals hi havia alumnes de la URV,
professors, arquitectes, historiadors i entusiastes del Modernisme,
especialment de Lluís Domènech i Montaner.
El proper
dimarts 15 de març Núria Amat i Josep M. Lapeyra, ambdós arquitectes, oferiran
la ponència "La fusteria del pavelló dels distingits de l'Institut Pere
Mata i la botiga de la Casa Navàs" i l'arquitecte Anton M. Pàmies
"L'arquitecte Pere Caselles i Tarrats, entre el modernisme i el
noucentisme".
El dijous 17
clourà les jornades el Dr. Jordi Àngel Carbonell Pallarès de la URV amb
"La renovació de la pintura de paisatge durant el Modernisme" i la
projecció de la producció alemanya de 1988 "Entre 4(z) Yeux", un
migmetratge amb el pianista Daniel Baremboin gravat a l'Institut Pere Mata i
altres racons de Reus.
Des del
CEDIM volem felicitar als organitzadors pel seu treball i per la magnífica
acollida que rebem sempre des de la seva entitat.
dimecres, 9 de març del 2016
dimarts, 8 de març del 2016
Subscriure's a:
Missatges (Atom)