diumenge, 6 de maig del 2018

El nou volum de la IX Trobada d'Entitats de Recerca Local del Maresme 2017 publica un article sobre Domènech i Montaner i l'higienisme a Canet presentat pel CEDIM

Les actes de la IX Trobada d'Entitats de Recerca Local del Maresme de 2017 es van presentar el dissabte 5 de maig  durant l’acte d’inauguració de la XII Trobada d'aquest any que es va celebrar a Dosrius. 
Es tracta d’un volum de 256 pàgines que conté les 21 comunicacions de diferents autors vinculats als centres d’estudis de la comarca, entre d'altres, dos que fan referència a temes domenequians. Un article de Carles Sàiz, president del Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner, titulat Marià Serra i Font i Lluís Domènech i Montaner. Higienisme, Urbanisme i modernitat en el Canet d'inicis de segle XX i un altre estudi, en representació del Centre d'Estudis Canetencs, presentat per l'investigador i arquitecte tècnic Sergi Alcalde, sobre La mal anomenada masia Rocosa i les cases del seu entorn.

divendres, 4 de maig del 2018

L'exposició "Domènech i les Bases de Manresa" torna a Reus per commemorar els 125è aniversari de la segona assemblea de la Unió Catalanista

A finals de maig l'exposició "Domènech i les Bases de Manresa. A la recerca de la Constitució catalana perduda", produïda pel Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner, tornarà a la ciutat de Reus en motiu de la celebració del 125è aniversari de la segona assemblea de la Unió Catalanista, que es va celebrar a la ciutat de Reus el 28 i 29 de maig de 1893. 

L'exposició va itinerar, durant l'any 2017, per les poblacions de Manresa, Barcelona, Reus i Canet de Mar, i ara es podrà tornar a veure a Reus, al vestíbul de l'Ajuntament, del 28 de maig al 4 de juny i, posteriorment, del 5 al 8 de juny, a l'Arxiu Municipal de la Ciutat.

La mostra, comissariada per Carles Sàiz, Gemma Martí i Sergi Alcalde, pretén reivindicar Lluís Domènech com el pare de les Bases per a la Constitució Regional Catalana i ho fa a través de disset plafons que ressegueixen la trajectòria catalanista de l'arquitecte i, es complementa amb disset cubs que representen els pilars de la Catalunya moderna, en els quals, a la part superior, hi podem llegir cada un dels articles que es van aprovar a l'Assemblea de Manresa del 27 de març de 1892.

Un any després, a l'Assemblea de Reus, es van completar les bases de 1892 en els temes referents a llengua, impremta, educació, eleccions i relacions internacionals, l'ús del català, mitjançant l'ensenyament i l'edició de llibres. També es va acordar organitzar el catalanisme i es va concretar els  mitjans de propaganda per a dur a la pràctica els principis regionalistes de les Bases de Manresa, entre d'altres, amb la participació electoral.

diumenge, 29 d’abril del 2018

Presentació del volum 12 de la revista Domenechiana a la Casa Thomas de Barcelona

Moments abans d'iniciar la presentació de la revista Domenechiana 12. Foto: Jordi Griset



El divendres 27 d'abril, el Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner va presentar el volum 12 de la revista Domenechiana, que s'edita semestralment des de l'any 2013. 

Taula d'autors que van presentar la revista. Foto: JG
En aquesta ocasió, la presentació del nou treball es va realitzar a l'antiga seu de la Fototípia Thomas -avui Mobles Cubiñà-, atès que aquest volum inclou un estudi exhaustiu del projecte original de la Casa Thomas, un treball de Lluís Domènech i Montaner que combina l'arquitectura industrial i l'habitatge familiar.

L'acte de presentació va ser conduït pel president del Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner, Carles Sàiz i Xiqués i va comptar amb la presència d'alguns dels autors dels articles de la revista que van fer una breu ressenya del seu estudi. 

La revista Domenechiana número 12 compta en aquesta ocasió amb 238 pàgines i hi han participat diferents especialistes amb els articles que detallem a continuació:

Gemma Martí, exposant l'estudi de la Casa Thomas. Foto: JG
Gemma Martí, restauradora de béns culturals ens fa una anàlisi descriptiva de l’antic Taller Thomas; una obra on l’arquitecte combina, per primera vegada en un mateix edifici, tant l’habitatge familiar com el negoci. Un model tipològic que Domènech repetirà a posteriori en d’altres edificis com la Casa Navàs, la Casa Gasull o la Casa Rull de Reus. 
El treball posa en relleu no només l’arquitectura de l’immoble i tots els elements decoratius singulars, sinó que també contribueix a recuperar la importància que va tenir el taller tipogràfic Thomas, que esdevingué una de les empreses gràfiques de més qualitat de l’Estat. 

P. Salmeron i M. Terreu presentant el seu treball. Foto: JG
A partir de la documentació conservada sobre la construcció de l’Hospital de Sant Pau, els arxivers del Recinte Modernista Sant Pau, Pilar Salmerón i Miquel Terreu, ens presenten un article interessantíssim on aprofundeixen en la creació i el funcionament de l’oficina d’obres que Domènech va establir-hi en els mateixos terrenys del futur Hospital i també identifiquen els treballadors i els subministradors de material per a l’oficina. 
Un treball que només és possible després de fer un extens buidatge i tractament de tot el fons de l’arxiu. 

Carles Sàiz, exposant el seu article. Foto: J. Griset
L'historiador Carles Sàiz fa un tercer lliurament sobre l’aportació de Lluís Domènech i Montaner al moviment catalanista, centrant-lo, en aquesta ocasió, cronològicament entre els anys 1901 i 1904; un període políticament intens per a Lluís Domènech, que s’inicia amb la seva activitat com a diputat al Congrés dels Diputats a Madrid i es clou, l'any 1903 amb el trencament de l'arquitecte amb la nova direcció de la Lliga Regionalista que donarà el punt de sortida al catalanisme d’esquerres. 

L'investigador del modernisme, Valentí Pons Toujouse ens apropa a una de les obres més desconegudes de Domènech i Montaner: el monument al Dr. Bartomeu Robert (1903-1910). L’autor ens presenta un estudi de detall dels diferents elements escultòrics que integren la composició i també ens aporta informació sobre les diferents vicissituds del monument des de la seva gènesi fins que va ser inaugurat el 1910 a la Plaça Universitat de Barcelona. 

X. Mas explicant l'article de Pla i Domènech. Foto: J. Griset
L’investigador Francesc Arcas, llicenciat en humanitats, periodisme i estudiant de cinquè de farmàcia, ens aporta un estudi científic sobre l’ornamentació de l’antiga farmàcia Duran i España, situada encara avui al carrer València de Barcelona. L’establiment conté diferents motius vegetals que l’autor ha sabut relacionar amb algunes de les malalties més freqüents de finals de segle XIX i inicis de segle XX, fet que ens permet demostrar que Domènech no només va utilitzar els seus coneixements de la simbologia vegetal per decorar la farmàcia, sinó que també es va valdre dels coneixements farmacèutics i mèdics del moment. 

I tanca el volum l’escriptor i intel·lectual Xavier Mas, que ens fa una incursió sobre els principals detractors de Lluís Domènech i Montaner, centrant-lo en l’escriptor Josep Pla, en especial, en allò que va escriure i li va dir personalment a l’autor durant unes llargues passejades que van fer plegats a Canet de Mar a començament dels anys setanta. Un document testimonial i únic.

A l'acte de presentació de la Domenechiana hi van assistir una setantena de persones que, una vegada es va acabar la presentació, van poder gaudir d'una visita guiada pel recinte, a càrrec dels mateixos membres del CEDIM.

El tour es va iniciar amb la visita de l'interior de l'antiga Tipografia Thomas 


Tot seguit es va comentada la façana de la Casa Thomas. Foto: JG
I es va fer també la visita comentada del vestíbul d'entrada a l'habitatge residencial. Foto: JG





dilluns, 23 d’abril del 2018

Conferència "Domènech i Montaner. Arts gràfiques i projectes editorials" en la Jornada especial de Sant Jordi de la Casa Fuster de Barcelona




Ahir, 23 d'abril, diada de Sant Jordi, Carles Sàiz i Xiqués -president del CEDIM- va presentar la conferència "Domènech i Montaner. Arts grafiques i projectes editorials" en motiu de la Jornada especial de Sant Jordi, que l'Hotel Casa Fuster va organitzar en motiu de la diada.

Al capdamunt del Passeig de Gràcia, ple de gom a gom de gent que rebuscava per trobar el seu llibre, l'Hotel Casa Fuster -obra de Lluís Domènech i Montaner- organitzà una jornada dedicada especialment a l'art d'enquadernar, tècnica a la qual va fer-ne referència la intervenció de Josep Cambras, enquadernador i professor de l'Escola d'Arts i Oficis de la Diputació de Barcelona.

Carles Sàiz explicà en la seva intervenció l'etapa de Lluís Domènech i Montaner en què treballà com a editor i il·lustrador, primer en el negoci del seu pare i després amb dos dels seus germans, del qual en resultaren obres tan importants, en qualitat, com la Biblioteca Arte y Letras o la Historia General del Arte.

Precisament d'aquesta última obra, la Casa museu Lluís Domènech i Montaner de Canet de Mar cedí dos dels seus volums per a ser exposats durant la jornada.


Intervenció de Carles Sàiz i Xiqués en la Jornada especial de Sant Jordi, al Cafè Vienès de la Casa Fuster (CEDIM)

Carles Sàiz mostrà durant la seva intervenció diferents treballs de Lluís Domènech i Montaner en el camp de l'edició (CEDIM).
Josep Cambras va fer un repàs de la historia de l'enquadernació i de les tècniques i estils representatius de cada època (CEDIM).
Joan Carles Casanovas, director de l'Hotel Casa Fuster, aposta per la història i la cultura en un dels espais més emblemàtics de la ciutat (CEDIM).



La Casa museu Lluís Domènech i Montaner de Canet de Mar cedí dos volums de la col·lecció Historia General del Arte, concretament el volum 1 sobre Arquitectura -escrit i il·lustrat per Domènech i Montaner- i el volum 3, dedicat també a l'Arquitectura. (CEDIM).